Terug naar agenda overzicht 1 oktober 2024 t/m 3 november 2024

Stoptober

Stoptober

Stoptober 2024

In oktober 2024 start alweer de 11e editie van Stoptober! Doet jouw organisatie ook mee? Bestel alvast de materialen en zet Stoptober op de kalender. Op 3 september is de kick-off van de campagne en start de inschrijving voor Stoptober op de website.

Zo kun je Stoptober onder de aandacht brengen:

  • Bespreek roken met cliënten/patiënten en breng deelname Stoptober onder de aandacht. Voor meer informatie: https://www.trimbos.nl/kennis/stoptober/motiveren-tot-deelname-aan-stoptober/
  • Plaats de berichten over de campagne op de website en sociale mediakanalen (zie hiervoor media.stoptober.nl)
  • Bestel de toolkit, verspreid de posters en flyers
  • Deel het filmpje met zorgverleners uit de regio aan het woord over Stoptober
  • Optie is om aan te sluiten bij de Week van de Vitaliteit en de lokale sportweek. 

Belangrijke data op een rijtje

  • 3 september: landelijke Kick-off campagne, start werving en inschrijving deelnemers
  • Vanaf 21 september is de app te downloaden en is er ’s avonds om 20.00 uur een paar keer per week online coaching (gratis) door een ervaren SMR coach of longarts.   
  • 30 september: gratis online Stoptober-event van 18-19 uur voor Stoptober deelnemers
  • 1 oktober: start Stoptober

Waarom Stoptober?

Stoptober is een landelijke campagne met als doel rokers te stimuleren om 28 dagen te stoppen met roken in oktober. Roken is een van de belangrijkste oorzaken van gezondheidsachterstanden. Onderzoek toont aan dat deelnemers aan Stoptober veel meer kans hebben om blijvend te stoppen. Wel 5x meer kans!

Nog wat extra informatie over Stoptober

  • Nieuw dit jaar: aandacht voor vapen (komt op de website aparte informatiepagina) en jongeren 18+ die werken worden onderdeel van de doelgroep
  • Ook nieuw dit jaar is de chatbot functie op de website, de poster generator en de actie voor de huisartsen met “Mag ik je wat vragen?” Er komen bij zorgpartijen wachtkamerfilmpjes (is nog in ontwikkeling).
  • Magazine: vanaf 3 september via Kruidvat en ligt t/m week 42 in de winkels
  • Radio/Tv/Bioscoop campagne vanaf 3 september
  • Social media: vanaf 3 september actief op YouTube, TikTok, Facebook, Instagram en X.
  • Digital library: Staat live en wordt in de loop van de tijd uitgebreid met social media 
  • Toolkit/webshop voor zowel zorg, gemeenten als GGD’en voor het bestellen van materialen  

Wij hopen dat jouw organisatie dit jaar ook meedoet met Stoptober! Als je vragen hebt, horen we dat graag via rookvrij@ggdhn.nl